Danes je blagajna odprta od 14:15 do 20:30 (za danes zaprto).

Možje na soncu Al-makhdu'un

Tewfik Saleh / Sirija / 1972 / 107 min / arabščina

Boleče aktualni film pripoveduje o treh Palestincih treh generacij, ki hočejo prebegniti v Kuvajt, vsak zaradi drugačnih osebnih okoliščin, vsi zaradi nevzdržnosti bivanja na domačih tleh in želje po boljšem življenju (zgolj osnovni ravni človeka vrednega obstoja). Realizem, poetično postrežen v svojstvenih filmičnih stihih in kiticah, izjemno neposredno predstavi telesno, čustveno in duhovno izkušnjo protagonistov, hkrati pa preraste v alegorijo mnogoplastne stiske palestinske eksistence.

režija Tewfik Saleh, scenarij Tewfik Saleh po noveli Ghassana Kanafanija Rijal fi al-shams (1962), fotografija Bahgat Heidar, montaža Farin Dib, Saheb Haddad, glasba Solhi Al-Wadi, produkcija National Film Organization (Sirija), igrajo Mohamed Kheir-Halouani, Abderrahman Alrahy, Bassam Lofti Abou-Ghazala, Saleh Kholoki, Thanaa Debsi

IMDb

Fotografije

Film Možje na soncu je posnet po noveli palestinskega pisatelja in borca za svobodo Ghassana Kanafanija, čigar delo, posvečeno kulturi in politiki ter boju palestinskega ljudstva, je močno zakoreninjeno v palestinsko in arabsko zavest (govorec Ljudske fronte za osvoboditev Palestine je komaj 36-leten umrl kot žrtev atentata izraelske obveščevalne službe). Gre za prvi igrani film iz arabskega sveta, ki prikazuje palestinske prebežnike kot protagoniste lastne zgodbe. Na neki način panarabski film – govori o prebežnikih iz Palestine na poti iz Iraka v Kuvajt (in posredno o vlogi drugih arabskih narodov v palestinskem vprašanju); posnel ga je egipčanski režiser v sirijski produkciji – ni le silovit glas, podarjen zatiranim, temveč tudi celovit portret realnosti, ki razkriva politične, družbene in finančne izzive, s katerimi se soočajo.

Tewfik Saleh velja za režiserja z relativno majhnim filmskim opusom, a velikansko zapuščino. Med znamenitimi egipčanskimi filmarji, največkrat predanimi socialnemu realizmu (s katerimi sicer deli posvečenost vprašanjem malega človeka) izstopa kot modernist, a tudi kot edini, ki ga v egipčanski kinematografiji lahko imamo za resničnega ustvarjalca t. i. svetovnega filma, saj se v vseh svojih delih posveča političnim in družbenim krivicam ter razrednemu boju – ustvarjanje filmov je zanj politično dejanje.

Saleh v filmu Možje na soncu pripoved nenavadno, a učinkovito preprede s časovnimi skoki, flashbacki, mestoma sanjarijami (blodnjami?), in vplete tudi arhivsko gradivo, pri čemer se izkaže za mojstra montaže (s filmsko poezijo nabitega) realizma in eksperimenta. Saleh zgodbo, ki se dogaja kakšno desetletje po nakbi leta 1948, vešče prenese v kontekst časa produkcije tako, da alegorična razsežnost filma odraža sodobne okoliščine. Sam je o nastajanju filma dejal: »Moje namere ter interpretacija knjige in njenih protagonistov so se spremenile v luči tragičnih dogodkov v regiji junija 1967 in septembra 1970. V zadnji verziji scenarija sem hotel poudariti element bega, danes značilnega za Bližnji vzhod. Trije protagonisti treh generacij, ki predstavljajo tri stopnje istega kolektivnega problema, se odločijo ubežati življenjskim razmeram, da bi poiskali, kar vsak izmed njih vidi kot osebno rešitev. A konec je zelo drugačen od njihovih pričakovanj: kolektivna tragedija ne dopušča osebne rešitve. In to lekcijo nas zgodovina uči vsak dan.« (Tahar Cheriaa, Tewfik Saleh, Dossiers du cinéma: Cinéastes, Pariz 1971)

Danes (s spet posodobljenega gledišča) zaključni prizor, ki v spomin prikliče epigraf filma, odzvanja še zlasti bridko: »Oče mi je nekoč rekel: človek brez domovine ne bo imel groba v zemlji. In prepovedal mi je oditi.« Kdo bo obležal na smetišču zgodovine in koga bo požrla zemlja?
– Varja Močnik, Mednarodni filmski festival Kino Otok – Isola Cinema

Film sta leta 2023 restavrirala World Cinema Project/The Film Foundation in Cineteca di Bologna v sodelovanju z National Film Organization in družino Tewika Saleha. Posebna zahvala: Mohamed Challouf in Nadi Nekol Nas. Finančna sredstva je zagotovila Hobson/Lucas Family Foundation. Za 4K restavracijo filma, leta 2023 zaključeno v laboratoriju L’Immagine Ritrovata, so uporabili duplikat negativa, ki ga hranijo v Bolgarskem državnem filmskem arhivu.

Brezplačna projekcija za člane Kluba Kinodvor: Možje na soncu

Za člane Kluba Kinodvor prost vstop na projekcijo filma Možje na soncu, ki bo 12. februarja ob 18.30. Brezplačne vstopnice so že na voljo za prevzem pri blagajni Kinodvora.

Klub Kinodvor

Postanite član in izkoristite naše ugodnosti! Članstvo poleg znižane cene vstopnic prinaša številne druge ugodnosti.

Aktualno

Interesno območje The Zone of Interest

Jonathan Glazer

torek, 05. 03. 2024 / 16:20 / Dvorana

Britanski režiser Jonathan Glazer (Pod kožo) raziskuje najtemnejšo plat človeške narave. Velika nagrada žirije v Cannesu.

Adamant Sur l'Adamant

Nicolas Philibert

torek, 05. 03. 2024 / 17:30 / Mala dvorana

Skupaj s francoskim dokumentaristom Nicolasom Philibertom se vkrcamo na nenavadno ladjo, pribežališče za odrasle z duševnimi motnjami, da bi v družbi presenetljivo nadarjenih in iskrivih posameznikov razmišljali o skupnosti, svobodi in pomenu umetnosti v vsakdanjem življenju. Topli in rahločutni film, ki podira meje med ‘nami’ in ‘njimi’, je osvojil glavno nagrado na zadnjem Berlinalu.

Ne misli, da bo kdaj mimo Ne misli, da bo kdaj mimo

Tomaž Grom

torek, 05. 03. 2024 / 18:45 / Dvorana

»Želel sem zorni kot, ki napeljuje na neko drugo prisotnost, ki ni prisotnost človeka, ki gleda, stoji, hodi. Film ima podnaslov: 25. 4.–26. 1. To sta datuma smrti in rojstva mojega sina. Zame dva pomembna mejnika. To sta tudi začetek in konec snemanja. Vmes je točno devet mesecev.« – Tomaž Grom