Darko Herič: Filmska generacija

Darko Herič: Filmska generacija

Razstava fotografskih portretov filmskih ustvarjalcev generacije 1985 snemalca, direktorja fotografije in fotografa Darka Heriča.

Filmski snemalec, direktor fotografije in fotograf Darko Herič je v fotografski seriji Filmska generacija načrtno ustvarjal portrete filmskih ustvarjalcev svoje generacije, letnik 1985. V izjemno markantnih črno-belih upodobitvah, izvedenih v tehniki klasične analogne fotografije, je ovekovečil podobe tudi tistih manj vidnih, a nepogrešljivih protagonistov filmske produkcije. Poleg režiserjev, scenaristov in igralcev je portretiral tudi producente, direktorje fotografije, snemalce, asistente kamere, scenske tehnike, kostumografe, montažerje, maskerje in koloriste. S tem se je poklonil neizmerno plodni in vplivni filmski generaciji, ki ji pripada tudi sam.

Med osnovnimi funkcijami fotografije je ohranjanje spomina, tako intimnega kot kolektivnega. Spomin v človeškem umu sorazmerno s pretečenim časom hitro bledi, se spreminja ter poljubno izkrivlja; morda je tudi zato sodobna družba vse bolj nagnjena k dokumentiranju s pomočjo besedil in podob. Danes si denimo težko zamišljamo zgodovinske osebnosti brez poznavanja njihovih podob oziroma portretov, bodisi slikarskih bodisi kasneje fotografskih, ki so upodobili njihove vizualne konture in jih vtisnili v zgodovinski spomin. Podoba ima pač moč – bolj kot besedilo –, da posameznika čustveno močno angažira, četudi sama zase običajno ne more natančno orisati situacije, ki jo prikazuje. Portret neke osebe nam o njej brez zadostnega predznanja ali pripisanega besedila ne pove praktično ničesar, kljub temu pa govori univerzalni vizualni jezik, ki na gledalca deluje skrajno neposredno, a tudi ambivalentno. Portreti, ki so bili nekdaj privilegij družbene elite, so danes mnogo bolj dostopni in vseprisotni, morda ob svoji neizmerni količini celo nekoliko razvrednoteni, vsekakor pa zelo redko posneti v studijskih pogojih.

Pričujoči Heričevi portreti filmskih ustvarjalcev so tako v nasprotju s sodobno prakso instantne fotografije, saj so bile seanse vnaprej zasnovane in dobro premišljene. Fotograf (si) je vnaprej postavil osnovna pravila in nato s kadriranjem, umeščanjem v prostor in ustvarjanjem splošnega vzdušja ustvaril brezčasne podobe protagonistov, ki se predstavljajo v svojih intimnih okoljih, v stanovanjih in/ali delovnih prostorih, v situacijah, kjer se počutijo varno in udobno. Kljub domačnosti okolja pa so njihove podobe povedne in markantne, kot da bi pozirali za reklamno kampanjo še neimenovanega filma noir. Protagonisti so zamrznjeni v času z namenom, da njihove stilizirane podobe postanejo ikonične in da se kot takšne zapišejo v zgodovino; sodelujoči, tako portretiranci kot portretist (ki je tudi sam med portretiranimi), pa delujejo, kot da se tega dejstva dobro zavedajo. Iz njihovih celostnih pojav namreč vejeta odločnost in pogled v prihodnost.

Avtorjeva odločitev, da ovekoveči (prav) to generacijo filmskih delavcev, temelji na zavedanju, da se je uspela dodobra uveljaviti tako v domačem kot mednarodnem prostoru. Avtor je zatorej njene protagoniste postavil pod nekoliko drugačne žaromete, kot so jih nekateri med njimi morda že vajeni, in ohranil njihove podobe v trenutku, ko so prestopili v svoja zrela ustvarjalna leta, medtem ko so za sabo že pustili neizbrisljiv pečat. Pričujoča serija tridesetih portretov je torej osebni arhiv filmske generacije 1985.

Darko Herič, rojen leta 1985 v Mariboru, je filmski snemalec, direktor fotografije in fotograf, ki je leta 2012 magistriral iz filmskega in video snemanja na Akademiji dramske umetnosti v Zagrebu. V svojem delu se posveča snemanju igranih in dokumentarnih filmov, glasbenih videov, televizijskih serij in reklam, prav tako pa je predavatelj na smeri Filmsko in televizijsko snemanje na AGRFT v Ljubljani. Herič je član Združenja filmskih snemalcev Slovenije.

Avtor besedila: Miha Colner

Zahvale avtorja: Zahvaljujem se Karli Herič, ker je fotografirala moj portret, ter Urbanu Zorku in Janku Kramžarju. Razstava je posvečena Petini Lopič.
Projekt je finančno podprlo Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije.
Avtor bo zbirko fotografij podaril muzejskemu oddelku Slovenske kinoteke.

avtor fotografij, skeniranje in priprava fotografij: Darko Herič
izdelava fotografij: Studio Černe
oblikovanje: Andraž Filač
produkcija: Kinodvor. Mestni kino.

torek, 21. 01. 2020

Otvoritev razstave fotografij Darka Heriča

Na otvoritvi prve samostojne razstave filmskega snemalca, direktorja fotografije in fotografa Darka Heriča sta zbrane nagovorila direktorica Kinodvora Metka Dariš in Miha Colner. Potekala je v prisotnosti avtorja in izbranih portretirancev.

Kinodvor. E-novice.

Bodite obveščeni! Prijavite se na naše e-novice in prejmite informacije o prihajajočih filmih, dogodkih in festivalih.